Witaminy są równie ważne do prawidłowego rozwoju i funkcjonowania organizmu co pierwiastki. Większość z nas całkowicie pomija rolę pierwiastków śladowych. Chociaż nasz organizm potrzebuje ich w niewielkim stopniu, nie możemy zapominać, iż nadal potrzebuje. Brak kluczowych pierwiastków śladowych może skutkować wieloma dolegliwościami, zaburzeniami, a nawet chorobami. Jednym z ważniejszych związków jest selen. Codzienna suplementacja selenu jest niezbędna, jeżeli zależy nam na prawidłowym funkcjonowaniu tarczycy. Ponadto, pierwiastek ten wpływa na układ immunologiczny, chroniąc nasz organizm przed bakteriami i wirusami. Obecnie prowadzone są badania nad antynowotworowymi właściwościami selenu. Chociaż kwestia ta nie została jeszcze oficjalnie potwierdzona, mówi się, iż selen hamuje rozwój komórek rakowych.

Witaminy
Witaminy

Naukowcy sprzeczają się również codo znaczenia opisywanego pierwiastka w profilaktyce chorób serca oraz ochronie naszego organizmu przed negatywnym działaniem substancji toksycznych, w tym metali ciężkich.

Gdzie znajdziemy selen?

Selen, tak jak wszystkie witaminy, znajdziemy w ogólnodostępnych produktach spożywczych – głównie w warzywach. Oczywiście, jego zawartość w poszczególnych roślinach jest zróżnicowana, zależna od rodzaju gleby, w którym wyrosła. Selen znajdziemy w niemal wszystkich warzywach, a ponadto w rybach takich jak łosoś oraz tuńczyk, a także w owocach morza, w wątróbce oraz szeroko pojętym mięsie (czerwonym, drobiowym), w drożdżach piwnych i kiełkach pszenicy, w jajach i pieczywie oraz w ryżu.

Polecamy witaminy dla sportowców: https://olimpsport.com/pl/produkty-42/odzywki-i-suplementy-130/witaminy-i-mineraly-60

Dzienne spożycie selenu

Spożycie pierwiastków śladowych winne być nieco mniejsze, aniżeli codzienna dawka witamin i kluczowych minerałów. Normy dobowego spożycia selenu zostały określone przez Instytut Żywności i Żywienia:

  • Niemowlęta – do 20 μg
  • Dzieci od 1 do 3 lat – 20 μg
  • Dzieci od 4 do 9 lat – 30 μg
  • Chłopcy od 10 do 12 lat – 40 μg
  • Chłopcy od 13 do 18 lat – 55 μg
  • Dziewczynki od 10 do 12 lat – 40 μg
  • Dziewczynki od 13 do 18 lat – 55 μg
  • Dorośli mężczyźni – 55 μg
  • Dorosłe kobiety – 55 μg
  • Kobiety w ciąży – 60 μg
  • Matki karmiące piersią – 70 μg

Niedobory selenu mogą doprowadzić do takich chorób jak: Choroba Keshan (problemy z mięśniem sercowym), Choroba Kashin-Beck (problemy z kośćmi i stawami), a także do niedorozwoju umysłowego i fizycznego płodu. Szkodliwy jest również nadmiar pierwiastka. Zbyt duża ilość selenu powoduje selenozę, ta zaś prowadzi od łysienia, nudności, problemów z koncentracją, wzmożonej łamliwości paznokci.

Komentarze
Załaduj więcej podobnych artykułów
Załaduj więcej Redaktor
Załaduj więcej Świat informacji

Dodaj komentarz

Sprawdź też

Krzesła do salonu

Krzesła do salonu. Aby wybrać odpowiedni dla krzesła design do salonu, konieczne jest wycz…